tisdag 12 februari 2008

Israels sanktioner mot Gaza

Och så har vi problemet med Israel och deras palestinska befolkning. 95 % av industrin i Gaza sägs ha slagit igen som en följd av blockaden.

Jag tror inte att Israels blockad av Gaza kommit till därför att Israel hotas av terrorism! Israel kunde gott ha införskaffat modern utrustning för gränsövervakningen istället, såsom röntgenutrustning för att kontrollera lastbilar med varor till Israel och västbanken. Hundar är ett beprövat sätt att bevaka gränsövergångar, de kan lukta sig till rädsla och vet instinktivt vem som är fiende om de tränats till det.
Affärer mellan palestinier och Israeliska handelsmän kan inte skada Israel. Däremot så kan Israels blockad skada Israel ekonomiskt. Jag har inget större intresse av att stödja Israel ekonomiskt eller politiskt i framtiden, när dem inte själva är beredda att stödja sina "medborgare", utan bara vill skaka ut mödomslakanen. Att kalla mig antisemit blir verkningslöst, eftersom jag inte ämnar lägga restriktioner mot Israel på våra inhemska nationella- och internationella företag om jag får makten i Sverige, lika lite som jag är beredd att lägga restriktioner på Palestinierna. Jag tror däremot på att vi bör lägga våra resurser på den glömda kontinenten – Afrika!

Jag tror inte att det skulle blåsa något större liv i Gazas ekonomi, om de fick föra gods och människor till västbanken. Men det skulle hjälpa deras självkänsla, åtminstone för ett tag.

12/02/2008 Roger Klang, Lund