fredag 30 november 2007

Putins ord

Bild: Garri Kasparov


Putins ord:

”Vi har gjort allt vi kunnat för att skydda Ryssland från inre oro…”

”Jag vill få det noterat direkt att vår politiska kurs ligger fast och är klart definierad. Vi följer en väg av demokratisk utveckling. Prioriteten här är att garantera och utöva mänskliga rättigheter och friheter.”

”Vi är medvetna om värdet av en verklig demokrati och är intresserade av fria och öppna val, utan organisatoriska problem och tekniska fel.”

Om det där sistnämnda är sant så är det ju bra, men jag har synpunkter på de två andra utsagorna. Det där första Putin sade är ju precis det som jag menar är ett uttalande grundat på Putins och regimens agerande från de senaste årens oppositionsbekämpande och justitiemord. Inre oro tycks betyda att det som man ska beskydda Ryssland från, är närvaron av en opposition. Och vi vet ju alla att närvaron av en opposition är nödvändig för att en demokrati skall fungera. Annars blir det bara som i Iran, ett patetiskt försök att dölja omständigheterna under vilka regimen agerar. Oppositionen i Ryssland har krympt stadigt efter ett antal år med Putin, det är bara de modigaste kvar nu.

Det andra uttalandet då? Ja, här garanterar Putin att landet följer en demokratisk utveckling.

I så fall går den utvecklingen baklänges. Nä du Vladimir Putin, så billigt ska du inte komma undan ditt ansvar för den negativa utvecklingen i Ryssland! Bara för att Du säger någonting så betyder det inte att det är sant! Putin säger att han prioriterar garantin att utöva mänskliga rättigheter och friheter. Ja, för majoriteten ja, men den garantin måste gälla alla medborgare för att man skall kunna säga att man lever i en demokrati! Vad tror du egentligen inte att jag känner för vad oppositionen gör i Sverige? Jag tror att vi snart inte existerar som stat längre, men jag vet att Gud är på vår sida, för våra gemensamma tolerans- och frihetsambitioner. Därför tror jag att vi kommer att fortsätta att existera. Men du tänker att den som är svag blir slagen. Vår regeringsledare är svag och du slår oss, men vi finns kvar, och vi tänker inte försvinna!

Roger Klang, Lund 30/11/2007