fredag 30 november 2007

Mitt Romney om waterboarding

Är senator John McCain den enda republikanska presidentkandidaten i USA med mod? Jag hoppas inte det, men jag vet att han är en av de få som kan uttala sig mot waterboarding och ändå få behålla folkets respekt, krigshjälte som han är. När till och med min kyrkobroder Mitt Romney (church of Jesus Christ of latter day saints), särskiljer sig från den goda sidan, efter lång tids övervägande i frågan om waterboardingens vara eller inte vara. Han är visserligen bosatt i Massachusetts och inte kyrkans hemstat Utah, men det är ingen ursäkt för att stödja användandet av waterboarding, som ett verktyg som välsignade stater kan använda sig av - utan återverkningar - för att komma åt information, av mer eller mindre insatta illegala kombattanter (som må vara aldrig så skyldiga till mord och terror och planer därpå). Jag tror inte att Massachusetts som stat är förtappat (Jag hoppas att jag har rätt i detta). Vad det handlar om är att Romney som individ saknar modet och den politiska integriteten, att säga nej till waterboarding och bara ja till detaining. Genom att välja ”fel” sida begår han misstaget att använda moral som en handelsvara, i det här fallet som ett verktyg för att ta sig till Vita Huset, genom att appellera till väljargrupper också utanför hemstaten!

Jag tror inte att bristen på olja/energi behöver föranleda att vi säljer ut vår moral i framtiden, för jag VET att Gud finns. Och jag, liksom många andra vilka bevittnat beviset, vet att han har glädje i oss. Förutsättningen för det är tvärtom att vi INTE säljer oss. Jag kommer att säga det jag tycker och tänker om oljeproducerande stater som begår inhumana gärningar mot minoriteter och kvinnor! Jag tänker mota ryssland när de strävar efter att forcera vår rättighet att existera som stat, vårt oljeberoende av dem till trots! Och jag tror att vi kommer att överleva, och även leva i välstånd också i framtiden. Jag tänker inte sälja mig som om jag vore en simpel prostituerad!

Jag tror INTE att vi har nått en punkt där oljan blivit så sällsynt att USA har tvingats till att kompromissa med sin moral. Jag tror att USA har kompromissat med sin moral, vilket fått till följd att oljepriset skenar! Och andra länder, som alltid varit mindre nogräknade än förenta staterna, vacklar när stödet försvinner. Vi får snart se vad Europa går för! Ryssland stångar redan matadoren. Sarkozy är min favorit i Europa, han är Inte till salu.

Roger Klang, Lund 30/11/2007




En modig man! Är han politisk, eller röstar han efter sitt goda hjärta? Det lutar åt att han röstar med hjärtat.