fredag 2 november 2007

gasledningen och Ryssland

Eftersom jag är politiskt inriktad lika mycket som militärt, så anser jag inte att vi bör förbjuda ryssarna att bygga gasledningen! Jag menar att Ryssland ska få bygga den med civila medel, men vi skall ha rätten att utan förvarning borda alla fartyg som arbetar med ledningen, för att kontrollera så att de inte har ett militärt syfte. Militär bevakning av gasledningen skall inte få förekomma från rysk sida!!! Det heter ju trots allt svensk ekonomisk zon, inte rysk ekonomisk zon. Det vore ren välvilja från vår sida att tillåta dem att lägga en gasledning här för att Ryssland skall göra pengar.
Att bygga och bevaka gasledningen med militära medel kan knappast vara Rysslands suveräna rätt. Jag föreslår att vi tar reda på vad som gäller när det kommer till utländska byggnationer i ett annat lands ekonomiska sjözon, enligt internationell rätt! Det är egentligen politikernas jobb att ta reda på dessa saker, men de gör det inte. De kan vända sig till Said Mahmoudi, professor i internationell rätt vid Stockholms Universitet! Han har skrivit på Brännpunkt den 06/02/2007, och enligt honom så kan vi med enkla byråkratiska medel stoppa Rysslands offensiva planer helt. Det vore att föredra! Min idé kan få vara en alternativ förhandlingsplan.

Enligt Alexander Medvedev, Gasprom, så kan det svenska försvaret bli inblandat i att skydda den ryska gasledningen mot attacker från terrorister (SvD 15/09). Det här var lite mjukare än Putins taktik. Om vi skall låta Ryssland bygga gasledningen civilt, så måste vi svara på detta. Just nu kan jag inte se något annat svar på det än att det får bli ett uppdrag för kustbevakningen. Men rysk militär får fortfarande inte komma ifråga, som patrullerande i svensk ekonomisk zon!
Jag har tidigare förutspått en marinmilitär plattform utanför Gotland, vilket bevisas av att den redan utlovade plattformen skall bli 30 gånger 40 meter (samma nummer, samma artikel, i SvD). Jag tycker att någon borde fråga varför plattformen behöver vara i den supersizade storleken! Jag tänker i alla fall skriva till försvarsministern och fråga ifall han kan fråga Gaz prom.

Roger Klang 17/09/2007