fredag 2 november 2007

Usama Bin Ladin och Bush

Det var ett jädrans tjatande om den där U.S.A.ma Bin Ladin. Bin Ladin har varit död sedan 2003, tror jag, och det har jag trott i några år nu! Lade ni märke till (om ni såg det på nyheterna) att Bin Ladin inte uttalade sig om kriget specifikt i Irak och Afghanistan? Han sade ”I kriget mellan oss…”: syftandes på amerikanarna. Så här tror jag att det har gått till:

Redan i planeringen av nine eleven såg Bin Ladin till att producera stora mängder VHS-tape med varierande och svepande ordalag, om kriget som han räknade med och hoppades skulle starta. Bin Ladin hoppades att afghanerna skulle visa framfötterna på samma framgångsrika sätt som mot ryssarna på 80-talet, men han visste redan från början att han skulle dö ”för saken”. Han lät sina livvakter skjuta honom, och bränna upp och begrava hans döda kropp redan innan amerikanarna skulle dra åt snaran. På detta sättet hoppades han på att videobanden skulle skapa myten om den levande ledaren, och därmed främja saken genom att göra honom till en Al Qaida-myt så att en massa muslimer skulle ansluta sig till Al Qaida. Hans självmord var alltså en del av en alternativ följdplan.
Anledningen till att han lyckats är att Bush är en träskalle, som jagar ett spöke som inte längre lever. Jag tror att Bush är en i grunden bra man, men han hyser bara empati för amerikaner sedan 2003. Bin Ladin var en i grunden ond man, som ville dra med sig Bush och hela Amerika ner i det träsk han själv levde och kände i.
Jag vet inte hur presidenterna i USA under Vietnamkriget uppträdde mot andra länder än Nordvietnam under det kriget, så jag kan egentligen inte uttala mig om USA har lämnat Gud permanent, men det verkar så med alla fundamentalistiska påfund han hjälpt till att genomdriva inrikespolitiskt i USA sedan 2003. (Jag skriver här "hjälpt till", eftersom jag bara har begränsad information om Bush´s förda inrikespolitik i USA i det förflutna. Men jag vet att stora delar av USA har fundamentaliserats, i alla fall.)
I alla fall, uttalandena från Bin Ladin är svepande, som en naturlig del av att det är svårare att sia om framtiden ju längre tiden går från utgångspunkten 2003 när han fortfarande levde, och det enda konkreta han talar om i den senaste filmsnutten är faktiskt 9/11. De mest precisa uttalandena sändes redan i initieringen av kriget. Bin Ladin vann redan när Bush invaderade Irak. Därmed inte sagt att det var ett dåligt beslut att befria människorna i Irak och Afghanistan från ett tyranniskt styre. Men i vilket fall som helst, så såg Bin Ladin till att Al Qaida inte skulle dö med honom. Det enda sättet att ta reda på om Bin Ladin är död är att kräva av honom att han bevisar att han lever, vilket han inte gärna skulle neka till att göra om han levde. Det låter sig göras genom att han gör en av USA bestämd gest med sin kropp som Al Qaida inte skulle kunna ha förutsett 2003, på ett videoband.

Jag tror att George W Bush gör världen säkrare för oss européer, och att vi bokstavligen kommer att märka när han avgår som president över Förenta Staterna. Otrygghetskänslan kommer att öka i allmänhet, och de muslimska länderna kommer att försöka öka sitt inflytande över Europas politik (och politiker). Jag tror att vanligt folk till och med kommer att sakna Bush´s utrikespolitik vid det laget, här i Europa.

Roger Klang, Lund 13/09/2007