torsdag 7 februari 2008

"In God We Trust"

Jag börjar tröttna på USA:s fundamentalister! Mitt Romney, en fan av waterboarding, vann primärvalet i den sista staten jag trodde skulle vara möjligt för en kandidat som förespråkar statlig tortyr, Utah, hemstaten för Jesu Kristi Kyrka. Jag trodde i min enfald att principer var viktiga för amerikanare. Jag trodde att Mc Cain skulle vinna överlägset, där om någonstans.

USA får använda skendränkning i förhör med terrormisstänkta, säger nu en talesman för Vita huset. ”Det beror på omständigheterna. Tron att en attack är nära förestående, det skulle kunna vara en omständighet då man definitivt vill överväga saken.” säger Tony Fratto, en av president George Bush´s talesmän. Och jag säger: Om inte om fanns, så flög grisen över Berings sund!

Antagligen så vill Bushadministrationen cementera förhörsmetoden innan Bush stiger åt sidan, om ifall Mc Cain vinner presidentvalet. Men USA ska komma ihåg att deras storhet som nation beror på deras tidigare godhet, samt Europas och Östasiens dyrkan av den amerikanska kulturen. Men filmerna har blivit klart sämre sedan USA fundamentaliserades plötsligt 2003, de har blivit uppblåsta och svulstiga. Gästfriheten mot främlingar i Amerika som nation har fått sig en rejäl törn (om det inte är fråga om våra kvinnor). Liberala länder håller på att bli Amerikas hackkycklingar. Våldsreligiositet växer fram, där bibelcitat blandas med hetska utfall, ofta mot Sverige (vad har vi gjort dem?). Amerikanska fundamentalister ber för att svenska barn som dog i tsunamin ska ha farit till helvetet. Jag tycker inte om att dra upp de här konklusionerna. De är deducerbara, men kan inte tillskrivas en faktisk och omisstaglig verklig bild av USA... än. Likväl så kopplar jag samman dem med den framväxande fundamentalismen. Om ni ska ta våra kvinnor, och samtidigt vara en hög skitstövlar, så kan jag lika gärna se upp till James Cook´s Storbritannien. Men det vill jag inte!

Jag tänker ge amerikanarna några månader till. Tills smekmånaden är över för USA:s näste president. Om de inte har bättrat sig då går jag min egen väg (vilket jag för övrigt alltid har gjort, men min väg har i mycket varit ”leanient” mot USA eftersom jag har trott på dem när de inte var bra som stat, men nu börjar mitt tålamod ta slut!). Sista ordet får ändå Gud, men jag skulle inte bli förvånad om USA inte tar sig ur recessionen. Det finns tydliga nackdelar för folk som inte följer den riktige Gud vare sig de kallar honom Allah eller Gud, men det är nackdelar på en flytande skala.

Att förespråka waterboarding är inte att förlita sig på Gud, så som det står på deras dollarmynt och sedlar!

Roger Klang, Lund den 07/02/2008