tisdag 29 januari 2008

Senator John Mc Cain

Det är tråkigt det här, att nästan alla de republikanska kandidaterna i USA stöder statlig waterboarding. En del amerikanska politiker, både på höger- och vänsterkanten har hållit inne med vad de anser om fenomenet. Det är riktigt – det tål att tänkas på! Men hur kan Rudy Giuliano, Mitt Romney och Mike Huckabee ha kommit fram till vad som är så fel?

Därför hoppas Jag verkligen att senator John Mc Cain blir republikanernas kandidat till presidentposten, och senare - president. John Mc Cain var den enda republikanen som vågade gå ut med kritik mot förhörsmetoden waterboarding. Han fick ta mycket skit för det, men i slutändan hoppas jag att han vinner på det. Amerikas framtid hänger på det.

Som tur är var - och är - Mc Cain inte emot befrielsen av Afghanistan från talibanerna, och befrielsen av Irak från Saddam Hussein. Afghanerna och irakierna kommer att få anledning att vara tacksamma för att Mc Cain inte förespråkar trupptillbakadragande från dessa länder.

Mc Cain kommer också att bli bättre för den globala ekonomin än de flesta andra kandidater, och därmed blir han också bättre för den amerikanska ekonomin. Blir han bättre för den amerikanska ekonomin, så blir han bättre för den globala ekonomin, vilket gör att han blir bättre för den amerikanska ekonomin… o.s.v. John Mc Cain står upp för det han tror på, så till den grad att han ofta går mot strömmen. Det är det enda sättet att styra, och kännetecknar en potentiellt stor statsman! [Jag går själv ofta mot strömmen to say the least, jag bor ju i Sverige, se bara på min politik, som går på tvärs med det ledande etablissemangets politik. Jag talar emot USA när jag tycker att de gör fel, likaväl som jag talar emot Ryssland eller något annat land när de gör ont. Man kan därför undra var min lojalitet ligger. Svaret på det är; Gud är min första lojalitet, sedan Sverige! Antagligen detsamma som John Mc Cains lojalitet, med Sverige utbytt mot USA, i annat fall skulle han inte varit emot waterboarding. Fast det kan väl också vara common sence moral. Skillnaden ligger i; att i det första fallet så gör man Guds vilja och underordnar sig honom, och i det andra fallet så gör man sin egen vilja, men Gud gillar hur man tänker. (Han har ju trots allt skapat oss, så den naturliga människans moral kan överensstämma med Guds i mycket, det finns ju inget som säger emot det. En sådan människa kan vara rättfärdig.)]

Waterboarding borde inte vara en höger- vänsterfråga, det borde vara en rätt- och felfråga! Just därför ger John Mc Cain mig hopp om USA:s framtid som ledande nation för världen att följa dess exempel. Att internera troliga terrorister är inget fel, däremot. Västra USA internerade alla japanska familjer, efter Pearl Harbor, på grund av säkerhetsrisken. Det var väl i så fall än värre, att internera ännu oskyldiga japaner då, än troliga terrorister idag. Jag tvivlar ändå inte på att USA var välsignat och stod på Guds sida vid tidpunkten för andra världskriget. Det finns ju de som säger att krig alltid är fel, men jag tillhör inte dem!




Roger Klang, Lund den 29/01/2008