måndag 17 december 2007

Ett framtida underrättelsekrig i Irak

Som jag förutspådde skulle bli bra för USA (och Irakierna) redan i inledningsskedet av truppförstärkningarna i Irak; USA har lyckats med konststycket att minska antalet dödade soldater, och civilbefolkning på samma gång, genom att addera 100 000 man i Irak i början av 2007, om jag inte minns fel. Nu ska de ta hem 30 000 av dem.

Men det är en bedräglig fred! Det är inte som i andra världskriget, där Tyskland och Japan tvingades till villkorslös kapitulation och där det fortsatta kriget omintetgjordes för Nazisterna och de fanatiskt kejsartrogna Japanerna. När som helst kan kriget blossa upp igen på basis av enskilda självutnämnda Al Qaida-cellers motivation, ekonomi, beväpning och organisering. Glöm inte att de stridande Shia-muslimernas ledare, Muqtada al Sadr, i oktober 2007 utlyste vapenvila mot muslimer, både Sunni- och Shia! Hur mycket kan det ha att göra med ”segern” i Irak? Detta är rätta tillfället för USA att fortsätta bedriva kriget på ett underrättelseplan i Irak, utan waterboarding eller benknäckarfilosofi må jag tillägga! Här är deras chans att visa sin mänskliga sida, som jag vet att de i alla fall har kvar en del av dem. Nu har de råd att gå lugnt tillväga. Om de inte gör detta så är det möjligt att kriget aldrig tar slut, att det bara går in i olika faser. Så.., se inte det irakiska folket som fiender, Bush, men låt er heller inte invaggas i falsk säkerhet - om ni är kloka. Men det är bara mitt råd till dem. Jag vill ju inte att de skall förlora, för det irakiska folkets skull.

Jag är den förste att förstå att det inte är lätt att förbli god när hela världen är emot en på ett fult sätt. Européer, Muslimer och andra trashar USA, (som om de vore bättre). Men amerikaner som grupp, och amerikanska myndigheter, har tagit smädelserna med gott mod och stor tro, fram tills helt nyligen (i år och/eller decennier räknat).

Roger Klang, Lund den 17/12/2007